Mida teha, kui rullsuusad ei veere otse, vaid kisuvad viltu?

Autor: Rain Jaaksoo

Rullsuuskade viltuveeremisel võib olla mitu põhjust. See juhtub siis, kui ratas ei ole raami suhtes nö otse ehk rattatelg (kinnituspolt) ei ole raamiga täpselt risti. Omakorda selle põhjuseks võib olla ratta vale asend poldi kinnikeeramisel, kõverad rattahargid, üsna harva tuleb ette tehase praaki, kus poldiaugud ei ole kohakuti. Teiseks ei veere rullsuusad otse siis, kui rattad on ebaühtlaselt kulunud (silinder veereb sirgjooneliselt, kuid koonus mitte).

Rataste kõrvalekiskumist saab vältida, kui sõita rullsuuskadega nii, et rattad kuluksid võimalikult ühtlaselt. Kõige lihtsam nipp selle tagamiseks on suuskade vahetamine poole sõidu järel nii, et vasakus jalas olnud suusk läheb paremasse ja vastupidi. Ära märgista suuski kirjadega ”vasak” ja ”parem” vms. Ära püüa meeles pidada, milline suusk oli eelmises trennis vasakus ja milline paremas jalas. Vaheta suuski iga kord poole trenni pealt, nt siis kui pool plaanitavast kilometraažist või sõiduajast on möödas. Nii saad kindel olla, et suusad on alati võrdselt mõlemas jalas, mis tagab rataste ühtlasema koormamise. Rattad kuluvad nobedalt kurvides, eriti laskumisega kurvides, kus keharaskus on rattakandil. Kui sõita ringil, kus koguaeg keeratakse ühele poole, siis võib olla heaks abinõuks sõita vahepeal vastassuunas (ainult siis, kui see on lubatud ja kõikidele liiklejatele ohutu!). Kui eelnevast ikka ei piisa, siis tasub vastavalt vajadusele rattaid ümber tõsta: tagumised ette, esimesed taha või ühe suusa esimene teise suusa tagumiseks jms. Lisaks viltuveeremise vältimisele pikeneb niimoodi rataste eluiga, st nendega saab läbida rohkem kilomeetreid.

Kui kulumisjälgedeta (nt uued) suusad kisuvad viltu, siis saab neid 90% juhtudel otseks reguleerida. Praktiliselt kõikidel mudelitel on hargiaukudes imeväike lõtk, mis on piisav rataste otsejooksu sättimiseks. Kui silm hargi vahel viltu olevat ratast ei tuvasta, alusta eesmisest. Keera mutter lahti ja ”keera” ratast viltukiskumise suunale vastu, hoia asendit ja keera mutter tagasi kinni. Kontrolli otsejooksu ja vajadusel korda. Kui sellest ei piisa, siis tee sama tagarattaga. Pea meeles, et tagaratast paremale keerates läheb rullsuusk vasakule ja vastupidi (nagu paadi juhtimine). Ekstreemsematel juhtudel, kui hargiaugud ei ole kohakut (kuigi hargid on sirged) ja lõtku ei ole, võib appi võtta metallipuuri ja laiendada auku soovitud suunas.

Kuidas otsejooksu kontrollida? Pane suusk sirgele joonele (toas paralleelselt põrandaplaatide või -laudadega, väljas asfaldimärgistuse või tänavakividega), koorma suuska kergelt käega ja sõiduta seda nagu mänguautot mõned meetrid edasi. Nii on hästi näha, kas, kuhu ja kui palju suusk sirgjoonest kõrvale kaldub. Teine võimalus on reguleerimiste vahel suusad alla panna ja sõita.

Siin-seal soovitatakse kiskuvat rullsuuska vastu asfalti lüüa. See meetod ei ole soovitatav, kuna nii võib suuski tõsiselt kahjustada. Metallharkidesse võivad tekkida mikromõrad, mis vähendavad raami eluiga. Samuti võivad kahjustada saada nii rattad kui laagrid. Kui suusad hakkavad viltu veerema pärast kukkumist, siis võib olla põhjuseks raamiharkide kõverdumine. Kergel kõverdumisel saab neid lihtsasti otseks väänata. Selleks eemalda ratas, tee kindlaks kõverdumise ulatus ja painuta vastassuunas. Ulatuslikul kõverdumisel ei pruugi õigeks painutatud raam enam ohutu olla ja see tuleks välja vahetada.