Kliistrite määrimine

Autor: Rain Jaaksoo

Kliistreid kasutatakse tahkete pidamismäärete asemel nendel juhtudel, kui tahked määrded ei ole enam piisavalt efektiivsed ning suuska ei saa pidama. Üldjuhul tuleb kliistriga määrida jäisele rajale (ka kõvaks sõidetud kunstlumerada, nt väga tihti Otepääl Tehvandil), sulale ja märjale lumele, suureteralisele vanale lumele. Kliistri kasuks otsustamise eel tuleb võimalusel veenduda, et tahkete määretega pidama ei saa. Nt peeneteralisel lumel kliistriga sõites kogub suusk juba sõidu alguses põhja alla lumetükid ning siis suusk enam ei pea ega libise.

Kliistrid on geeljad massid, mis kuumutades muutuvad vedelamaks. Kliistrite pakendiks on tuub, mida tuleb enne määrima hakkamist eelnevalt soojendada, et kliister tuubist kergemini välja tuleks ja et seda oleks lihtsam suusale kanda. Soojendamiseks sobivad kuuma- ja soojapuhur, föön, kuuma veega täidetud anum, aga ka määrderaud, mis peaks küll eelnevalt puhastatud olema.

Kliistritega määrides peaks suusa pidamisala kindlasti olema karestatud (liivapaberiga 100 kuni 120) ning soovitav on kasutada kõige alumise kihina 1) põhjale mõeldud kruntkliistrit, 2) jäisele rajale mõeldud sinist kliistrit. Aluskiht peab olema nii õhuke, et vaevu kataks terve kliistri-pidamisala. Aluskiht teeb ilmale mõeldud pealiskliistri oluliselt kulumiskindlamaks.

Kliister tuleb kanda pisikeste tilkadena või nö kalasaba-mustrina kahele poole suusasoont pidamisalale. Kliistri pidamisala on lühem kui tahkede pidamismäärete ala. Üldjuhul on kliistri pidamisala ca 40-50 cm pikkune suusataja kannast ettepoole.

Kliistri laiali ajamiseks on parim vahend sünteetiline kork – mitte kasutada sama korki või vähemalt mitte sama korgi külge, millega aetakse laiali tahkeid pidamismäärdeid. Vahepeal võib kliistrit suusapõhjal veelgi kuumutada, et laialiajamine oleks lihtsam. Ka nürinurgaga plastikust siklid või kaabitsad on abiks, samuti võib laialiajamist teha sõrmega. Kliistri laialiajamiseks ei sobi naturaalne kork, kuna see võib jätta kliistrisse (ja ka tahketesse pidamismääretesse) väikeseid korgiosakesi ning seeläbi vähendada määrde efektiivsust.

Pealekantava kliistri kiht olgu õhuke ja ühtlane. Liigne määre võib kergesti jäätuda ning seejärel suusa pidamine väheneda. Ebaühtlane ja paks kliistrikiht takistab ka suusa libisemist.

Enne suusatama asumist või enne teiste pidamismäärete kliistrile kandmist tuleb kindlasti jahutada suuski väljas! Siis kliister taheneb ning ei kleepu ega aja määrdekihte segamini. Samuti välistab see määrde kiire jäätumise.

Kliistreid võib ja tuleb katta kihi tahke pidamismäärdega, kui rajal on lahtist peeneteralist lund, liigset mustust või on lumesadu. Kliistrite katmist tasub proovida, sest see ei vähenda pidamist, kuid suurendab kulumiskindlust, teeb suusa libedamaks ja vähendab kliistri jäätumisohtu. Katmise juures on kõige tähtsam lasta kliistriga määritud suuskadel enne tahke määrde pealekandmist maha jahtuda.

Õigel kasutamisel on kliistrid suurepärane vahend nautida klassikatehnikas suusatamist ja ideaalset pidamist iga ilma ja rajatingimuse korral. Ei ole olemas kehva ilma, on kehvalt määritud suusad!

Kliistriga määrimine

1. Karesta pidamisala liivapaberiga, mille karedusaste on 80 kuni 100. Kui kasutad sama paari nii tahkete määrete kui kliistritega sõitmiseks, siis lühenda pidamisala mõlemast otsast 2-3 cm võrra.

2. Puhasta ala kiudpaberiga.

3. Kanna kruntkliister suusapõhjale väga õhukese kihina. Kruntkliistrit asendab väga hästi jäisele rajale mõeldud sinine kliister. Kliistri tuubist kättesaamiseks soojenda tuubi.

4. Tasanda esimene kliistrikiht sooja määrderauaga, nii et kliister kataks ühtlaselt kogu pidamisala.

5. Pärast määrderauda tasanda esimene kiht sünteetilise korgiga.

6. Jahuta suuska 5-10 minutit.

7. Vali oludele vastav kliister.

8. Kanna kliistrit õhukeste triipudena kahele poole suusasoont.

9. Soojenda kliistrit kuumapuhuriga ning hõõru see sõrme, peopesa või kaabitsa abil laiali. Aja kliister laiali libisemisalade poolt pidamisala keskosa suunas.

10. Enne suusatama asumist jahuta suusad täielikult maha.

Kliistri eemaldamine

1. Laota jupp WC- või kiudpaberit üle kliistrise pidamiala.

2. Suru paber käega või kaabitsa abil vastu kliistrit. Kõvemat kliistrit võid läbi paberi kuumapuhuriga soojendada.

3. Lükka paber koos suurema osa kliistriga pidamisalalt maha, kasutades siklit või kaabitsat.

4. Kanna pidamisalale puhastusvedelikku.

5. Puhasta põhi kiudpaberiga.

6. Ära unusta puhastada suusasoont, -külgi ja pealispinda.