Tartu Maratoni nädal

TM nädal

TARTU MARATONI NÄDAL

Nevene pood Tartus on sel nädalal avatud

E-P kl 10-19
(kõik nädalapäevad!)

Rex määrdesoovitus Tartu Maratoniks

uuendatud 23.02 kl 18

NB! Vaata lisainfot Nevene FB lehelt

Määrdesoovitus trenniks

Libisemine
Rex Punane parafiin

Pidamine
Rex Universaal kliister õhukeselt alla,
Rex Punane tahke määre peale

Uuendatud: 23.02. kl 8

  • Luigi Sebben (ITA, 1982) - skiroll.it
    Luigi Sebben (ITA, 1982) - skiroll.it

Ajalugu

Koostanud Rain Jaaksoo

Suusatamine sai alguse Põhja-Euroopas, kus suuski kasutati lumistel aladel reisimiseks. Suuskadeks olid kaks pikka tala, mille otsad pisut üles painutatud. Hoo lükkamiseks kasutati pikka keppi. Suusatamisest sai 19. sajandil spordiala, mille tipus püsimiseks oli vaja regulaarselt harjutada. Alati ei olnud aga piisavalt lund. Seepärast tuli kellelgi mõte valmistada ratastega suusad.

Esimene tõend rullsuuskade kohta pärineb Austriast. Ühel fotol seisab sportlane kahel ühemeetrisel talal, millel on kaks suurt ratast – üks ees ja üks taga.

Aastate jooksul ehitasid suusatajad endale ise rullsuuski. Esimene ülestähendus masstootmisest tulnud rullsuuskade kohta tuleb Skandinaaviast. Need olid kolmerattalised rullsuusad (kaks ratast taga), mis olid sobivad tol ajal ainukesele suusatehnikale – klassikale. Sellest ajast peale on rullsuusad väga palju arenenud. Kaasa on aidanud uisutehnika kasutuselevõtt ja kõiksuguse kaastoodete – saabaste, klambrite jms areng.

Hoolimata sellest, et esimesed rullsuusad valmistati kaherattalistena, toodeti 1970-1980-ndatel enamasti kolmerattalisi mudeleid. Nüüd on jõutud suures osas tagasi kahe rattaga suuskade juurde – seda eelkõige just uisutehnikamudelite puhul. Tänu saapa/sidemete arengule ja rullsuuskade rataste mõõtude varieerimisele saab kaherattalisi suuski kasutada ka klassikalises tehnikas.

Viimastel aastatel on rullsuuski valmistatud peamiselt alumiiniumsulamitest, kuna see materjal on piisavalt kerge, jäik ja vastupidav. Rattad olid alguses täismaterjalist, siis kasutati pneumaatilisi pumbatavaid kumme. Läbi aastate on katsetatud erinevaid materjale, kuid lõpuks on parimaks osutunud kummi klassikaks ja polüuretaan – plastiku tüüpi kulumiskindel materjal – uisutehnikaks. Polüuretaan on üsna elastne ja saadaval erinevates kõvaduse ja jäikuse astmetes vastavalt suusataja kaalule ja teekatte krobelisusele. Rullsuuskade mehhaanilised osad on samuti läbi käinud suure arengu. Klassikatehnika rullsuuskadel on kas esimestel või tagumistel (või mõlemal) ratastel tagasiveeremist vältiv mehhanism, mis on ehitatud rataste sisse. Uuematele mudelitele tehakse mitmeid keerulisi laagrite tüüpe, mida kasutatakse eelkõige rullsuusavõistlustel.

Vaata head ülevaadet Itaalia rullsuusaajaloost veebilehel skiroll.it